En smutsig affär


Turerna kring FlyMe-skandalen blir mer och mer skitiga. Både dagens DN Ekonomi och SvD Näringsliv ägnar förstås stor uppmärsamhet mot den stora flygbluffen.

Nu verkar det stå klart att resenärer som betalat sina biljetter med kreditkort har en möjlighet att återfå sina pengar, medan det ser mörkare ut med kontantbetalningarna. Man kan vända sig till konkursförvaltaren, men chanserna är små.

Några saker bidrar givetvis till skandalen:

[simpletag]FlyMe[/simpletag] körde en annonskampanj i Sydsvenskan dagen innan konkursen, där kunder lockades att köpa billiga flygbiljetter under just den dagen.

På extrastämman fötta veckan beslutades det att investera stora pengar i ett brittiskt bolag med märkliga kopplingar. Inget företag gör en sådan affär om det inte är för att flytta pengar i sista stund.

Men hur ansträngt och förlustdrabbat ett bolag än är, måste det ju rimligtvis finnas en möjlighet att avveckla eller sälja under anständiga former. Att skicka ut SMS till sina kunder och därmed lämna dem strandsatta i utlandet är så långt ifrån goodwill man kan komma. Och det drabbar inte bara varumärket, storägarna, börsen och revisionsbyrån. För oavsett alla ekonomireportrars efterkloka analyser, är det resenärerna som får betala priset.

Nu återstår att se hur Sterling hanterar den här möjligheten, efter att man visat att goodwill är något man vill satsa på.