Grattis Sterling!

Sterling at Resekoll.se

Lågprisuppstickaren Sterling firar sin 45:e födelsedag. Det var 1962 som pastor Ejlif Krogager grundade [simpletag]Sterling[/simpletag] med två DC-6B:or övertagna från Swissair. Detta firar man genom special[simpletag]erbjudanden[/simpletag] och tävlingar som uppdateras var tredje timme under dagen.

Gå in på Sterlings hemsida och se om du hittar någon billig resa!

7 thoughts on “Grattis Sterling!”

  1. Någon anledning att gratulera Sterling finns inte. Bolaget har snabbt tagit sig upp på badwill-toppen genom sin nonchalanta inställning till kunderna, snäsig personal och obefintliga service vid trafikstörningar. Min dotter reste med Sterling från Rom med avgång enligt tidtabell vid middagstid men kom inte iväg förrän kl 22.00. Incheckningen tog två timmar med endast en person vid disken. Information obefintlig. Resenärerna fick under hela denna tid en smörgås och en dricka. Landning skulle ske på Landvetter där familjen väntade men p gr av arbeten på banan landade man i Jönköping. Någon information till anhöriga lämnades ej. Bussar skulle transportera resenärerna de 15 milen, men den främsta fick stopp och blockerade vägen för de andra. En italiensk resenär fick igång fordonet! Någon vätska kunde man inte få utan att betala, trots att barnen grät och alla var medtagna. Istället uppmanade kaptenen resenärerna upprepade gånger att inte ta ut sin frustration på personalen. Dessa hade ju ändå lön för att finnas där! Någon medkänsla med betalande kunder visades inte. Vid 4-tiden på morgonen kom bussarna fram och först av alla trippade flygvärdinnorna iväg på högklackat utan att bevärdiga väntande anhöriga en blick eller en ursäkt.
    En annan gång reste jag med Apollo till Eilat och betalade i förväg för mat ombord. Sterling körde. På hemresan hade man plötsligt dragit in vattnet till maten! Ville man ha vätska fick man köpa den. Vi väntade då på kaffet men man förhalade serveringen i det längsta för att tvinga resenärerna att köpa drycken! Bedrövligt!
    Efter klagomål till Sterlings huvudkontor kan konstateras att samma anda genomsyrar hela företaget och man får hoppas att det försvinner från marknaden.

  2. Hej Ivar!

    Det var en riktig skräckhistoria – vi fÃ¥r hoppas att Sterling nÃ¥gonstans tar till sig av kritiken. Snikenhet i sÃ¥dana situationer skapar man inga lÃ¥ngsiktiga kundrelationer med, bara onödig frustration. Speciellt när det i själva verket handlar om ett par tior hit och dit.

  3. GRATTIS STERLING TILL EN NY BRILJAN IDÉ

    Sterling börjar ta betalt för bagage … Denna info finns pÃ¥ en undangömd plats pÃ¥ http://www.sterling.dk/sv/home/rules/sterlingrules.htm

    OBSERVERA!

    För resor från och med 28 oktober 2007 ändrar Sterling reglerna för bagage som checkas in. Detta innebär att alla kunder som reser med Sterling från och med detta datum avkrävs betalning för allt incheckat bagage.
    När du bokar din resa finns det tre olika alternativ att välja mellan baserat på den totala vikten på det bagage du tänker checka in:

    Pris vid bokningstillfället
    1. Inget bagage att checka in: gratis
    2. Upp till 20 kg, 1 bagagekolli: DKK 25 / NOK 27 / SEK 32 / EUR 3 / GBP 2
    3. Upp till 40 kg, 2 bagagekolli: DKK 50 / NOK 54 / SEK 64 / EUR 6 / GBP 4

    Om ditt bagage väger mer än den mängd du redan har betalt för finns möjligheten att köpa extra bagage när du checkar in på flygplatsen. Detta gäller i mån av utrymme för extra bagage på flygplanet.

    Pris på flygplatsen
    1. Upp till 20 kg, 1 bagagekolli: DKK 50 / NOK 54 / SEK 64 / EUR 6 / GBP 4
    2. Upp till 40 kg, 2 bagagekolli: DKK 100 / NOK 108 / SEK 128 / EUR 12 / GBP 8
    3. Upp till 60 kg, 3 bagagekolli: DKK 150 / NOK 162 / SEK 192 / EUR 18 / GBP 12
    4. Upp till 80 kg, 3 bagagekolli: DKK 200 / NOK 216 / SEK 256 / EUR 24 / GBP 16

    Kul nyhet för oss utlandssvenskar, samtidigt som Sterling spänner musklerna och utmanar Ryanair enligt DN inför man alltså bagageavgift från och med den 28 oktober. Enda sättet att slippa betala är att åka utan bagage. Du måste veta hur mycket bagage du ska ha med dig innan du åker för att boka bagagebiljett, annars kostar det naturligtvis dubbelt på flygplatsen. Och om man vill ha mer med sig är det i mån av plats. Vad ska man göra med det bagage man inte får med sig då?? Ska man slänga eller ge bort det eller?

    Om nÃ¥gra Ã¥r blir det gratis att flyga eftersom man tar betalt för allt annat utom själva biljetten stÃ¥r det i DN:s artikel. Men – dÃ¥ blir det ju inte gratis???!

    Jag måste säga att jag hellre betalar ett fast pris för resan och tar med mig det bagage jag har lust med, utan att tänka på vad det kommer att kosta i kilo. Får man övervikt vet man ju det, men då har man åtminstone ett val. Nu måste man betala för ALLT bagage.

    Detta är ett upprörande sätt att utnyttja oss utlandsvenskar tycker jag. Tänk en person som t.ex. har hus pÃ¥ Solkusten och bor där ett par mÃ¥nader om Ã¥ret …

    Om det vore 1 april skulle jag tycka att det var ett jättekul aprilskämt … Jag behöver väl inte säga att jag inte kommer att resa mer med Sterling i framtiden? Och det är inte pengarna, det är principen. Om alla bolag inför detta i framtiden – och själva biljetten blir gratis fast den ju inte blir det som sagt – är det ju en annan sak, dÃ¥ blir man ju tvungen, men vad jag kan se vid sökningar är det endast Sterling som har kommit pÃ¥ denna briljanta idé än sÃ¥ länge …

  4. Ett tillägg: det är naturligtvis lika upprörande för ALLA som vill resa med Sterling, som ju utökar antalet destinationer nu. Jag ser det ur mitt perspektiv som utlandssvensk.

    Samtidigt har jag hört rykten om att Sterling kanske gÃ¥r i konkurs. Kort sagt: jag förstÃ¥r ingenting …

  5. Sterling har precis blivit uppköpta, så det är nog ingen större risk för konkurs. Jag håller med om att det blir absurdt med alla extrakostnader, hur små de än må vara. Lågprisflyg tycker jag ska handla om flexibilitet, och det förlorar man ju här.

  6. Det finns flera anledningar till varför LCC-bolagen gör på det här sättet. Ett är att skapa största möjliga flexibilitet för resenärerna. Att bara betala för de tjänster man verkligen behöver.
    Ett annat är att tydligt påvisa hur lite av totalkostnaden som egentligen utgörs av de pengar flygbolaget själva tar. Sterling (och andra bolag) betalar dyra pengar för bagagehanteringen till respektive flygplats. På detta sätt visualiseras denna kostnad för slutkunden.
    Personligen anser jag att denna utveckling är enbart a godo men givetvis blir det jobbigt för vissa att tänka om och ändra invanda mönster för hur man betalar för tjänster.
    Jag hoppas vår Utlandssvenska ändå föredrar billiga Sterling-biljetter framför dyra statliga flygbolagsbiljetter där all möjlig service och tjänster ingår som få eller ingen använder.

Kommentarer inaktiverade.