Stora Turismpriset och TRIP Award

Putte Svensson at Resekoll.se

Rese- och Turistnäringens (RTS) årliga dag ägde rum i Stockholm igår, då man tillsammans med TRIP (Travel Industry in Progress) genomförde en mängd seminarier i Vasateaterns vackra lokaler, på temat "sinnen".

Representanter från och observatörer inom upplevelseindustrin med omnejd höll engagerade föreläsningar som manade till nytänkande och inspiration inom svensk rese- och turistnäring (på bilden Putte Svensson från Rockparty/[simpletag]Hultsfredsfestivalen[/simpletag] under sin uppskattade och inspirerande föreläsning).

 

Mycket självkritik delades ut under dagen – svensk turism behöver bli bättre på att synas, på att paketera och på att locka utländska turister. Deesutom förespråkades med emfas ett tidsenligt fokus på relationsmarknadsföring och långsiktig kundvård.

 

Därefter var det stor prisutdelning på [simpletag]Café Opera[/simpletag]. [simpletag]Stora Turismpriset[/simpletag] delades ut på temat "den goda upplevelsen i turistföretagandet", och priset gick i år till Wij Trädgårdar. Turism kombinerat med utbildning och friskvård, och [simpletag]Wij Trädgårdar[/simpletag]s fokus på sinnen som affärsidé slog väl an hos juryn. Prischecken var på 100 000 kronor, men summan är till viss del öronmärkt för att anordna ett uppföljande branschseminarium någon gång under det kommande året. www.wij.se
Priset delas ut av RTS, Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och Nutek.

 

Sätra Brunn at Resekoll.se

Dessutom skulle [simpletag]TRIP Awards[/simpletag] delas ut.

Priset för Årets Comeback gick till Sätra Brunn Hälsobrunn, bland annat för att man "skapat nya arbetstillfällen, bidragit positivt till regionen och värnat om kulturskatten".
www.satrabrunn.se

 

Årets Uppstickare blev gotländska Fabriken Furillen, som "med ett mycket intressant nytänkande, ett udda nyskapande samt med en enorm entusiasm har skapat en unik produkt".
www.furillen.nu

 

Utnämningen bäst nyttjande av marknadsföring och distribution tilldelades Kinaspecialisten Lotus Travel, som på kort tid har tredubblat sina siffror, och som ”genom en medveten strategi har nischat sig på ett mycket tydligt och smart sätt".
www.lotustravel.se

 

Resekoll gratulerar alla stolta och glada vinnare!