Slutet är nära!

Ja nu är det snart kört. Idag startar SvD sin reportageserie om "det klimatfarliga resandet". Och naturligtvis är det flyget som åker på däng. Tidigare har man talat om att flygresor står för 2 procent av [simpletag]koldioxid[/simpletag]utsläppen, men idag menar en grupp forskare på SvD Brännpunkt att det i själva verket handlar om "mellan 3,5 och 9 procent".

Forskargruppen manar till ett ökat perspektiv frÃ¥n EU i [simpletag]utsläpp[/simpletag]shandeln, högre beskattning pÃ¥ [simpletag]flyg[/simpletag]bränsle (som idag är momsbefriat), samt ett stopp i utbyggnaden av [simpletag]flygplatser[/simpletag]. Samtidigt lägger docent Stefan Gössling fram en studie som visar att svensk turistnäring stÃ¥r för 10 procent av landets utsläpp, inklusive flyg och boende.  

Utvecklingen drivs givetvis pÃ¥ av det ökande lÃ¥gprisflyget och svenskarnas behov av att resa oftare och längre. Särskilda miljöskatter pÃ¥ flygbränsle skulle förstÃ¥s ställa högre krav pÃ¥ exempelvis fulla plan och färre avgÃ¥ngar. Men det skulle vara intressant att se en studie över svenskarnas priskänslighet när det gäller resor – hur mycket mer reser vi bara för att priserna sänks med nÃ¥gra hundralappar? Och hur mycket mindre skulle vi resa vid en höjning?

 

Det är lätt att hitta en syndabock i flyget, särskilt som bilindustrin jobbar snabbt nu med alternativa bränslelösningar. Samtidigt finns det ett ökande [simpletag]miljö[/simpletag]fokus bÃ¥de i resebranschen sÃ¥väl som i hotellbranschen. Men det mÃ¥ste gÃ¥ snabbare – bÃ¥de för miljön och för opinionen. Visit Sweden kritiseras exempelvis för att peka ut Asien som en viktig marknad att utveckla, och [simpletag]Norge[/simpletag] fÃ¥r beröm för att de medvetet "valt att inte satsa pÃ¥ Asien av miljöskäl", samtidigt som man sprutar upp olja. Är det sÃ¥ vi ska ha det – det mest isolerade landet vinner i klimathetsen? Och vem forskar egentligen pÃ¥ [simpletag]förnyelsebar energi[/simpletag] för flyget?