Lufthansa laddar varumärket

Lufthansa Private Jet at Resekoll.se

Ikväll var det dags för Lufthansas årliga Stammtisch, en begivenhet som funnits i många år för att samla Europachefer, Sverigerepresentanter och pressfolk för en uppdatering av läget (och naturligtvis lite mat och bubbel). Dagens nyhet, att Lufthansa samarbetar med danska Cimber Air för att öppna en ny rutt mellan Norrköping och München, slog inte ner som en bomb i sällskapet. Istället var det ett utmärkt tillfälle för Europachef Dr Karsten Benz och nye Skandinavien/Finland/Baltikum-chefen Harro Julius Petersen att få presentera sig för svensk media. 

– Under mina 20 år på Lufthansa har jag aldrig varit med om en så kraftig expansion i antalet rutter som vi kommer att se under 2008, sa Dr Benz.

 

Lufthansa Private Jet at Resekoll.se

Och många nya rutter blir det i flygkampen, som inom långväga flygningar i business class-segmentet står mellan den store tysken och bolag som Finnair, Emirates, British Airways och många andra. 

– Men konkurrensen är naturligtvis väldigt olika på olika platser och i olika marknader, fortsatte Benz. Det är förstås hård konkurrens även mot low cost carriers, och visst kan man kopiera mycket, men aldrig varumärke och personal.

Tonen var tydlig – Lufthansa tror på sitt varumärke, och känner att kunderna har samma stabila förtroende. Tunga investeringar i en uppdaterad flygplansflotta kommer att genomföras under de kommande åren, och ytterligare etableringar i Afrika, Indien och Kina står på tapeten. Några frågor eller svar kring miljöarbete hördes inte bland männen i rummet.

För att ytterligare spä på känslan av att Lufthansa är ett premium brand för garvade businessresenärer, har man även lanserat sin nya Private Jet-tjänst – som att äga ditt eget plan, fast du betalar ett fast pris. De snygga bilderna är från privatjet-produkten. Kolla in www.lufthansa-private-jet.com