Rapport: Huvudvärken på Heathrow

HeathrowTerminal 5 - Photo: Christian von Essen

Med den nya Terminal 5 har Heathrow visst blivit världens största flygplats. Men förmodligen skulle många idag hävda att ansvaret som följer med detta faktum inte har varit riktigt genomtänkt. Efter ett och ett halvt dygn i England står i alla fall ett faktum klart: Heathrow har stora problem. BAA (British Airports Authority) som äger flygplatsen har stora problem. 

Men den som på allvar får ta smällen är BA (British Airways), som har fått äran att driva den moderna, snygga, luftiga och fantastiskt kostsamma Terminal 5. De engelska tidningarna använder ord som "disaster" och "nightmare", men BAs hårt ansatte vd Willie Walsh har också fått viss respekt för att han helt och hållet tagit på sig ansvaret för det inträffade. Han kommer inte att avgå så länge problemet inte är löst.

 

Heathrow Terminal 5 - Photo: Christian von Essen, Resekoll.se 

Egentligen var det hela ganska gulligt – på öppningsdagen möttes de anställda av köer redan på morgonen. Det hade inte varit något problem om personalen hade blivit ordentligt briefade och utbildade. För hur lätt är det till exempel att hitta någonstans första dagen på jobbet i en enorm byggnad som inte funnits tidigare? Kaoset var ett faktum. Och att systemtet för bagagehanteringen brakade ihop direkt gjorde inte jobbet enklare. Tiotusentals väskor flögs kors och tvärs. Till helt fel destinationer.

Så när den första helvetesveckan var över och situationen började gå mot det normala, inträffade det som ytterst få kunnat drömma om. En kraftig snöstorm i England i början av april.

 

HeathrowTerminal 5 - Photo: Christian von Essen, Resekoll.se 

När vi anlände till Terminal 5 under söndagen, tre timmar före avgångstid, hade snön för länge sedan avtagit, och vädret var förhållandevis normalt igen. Men söndagmorgonens oväder hade satt sina spår. Precis alla avgångar från Terminal 5 var antingen cancelled, eller så stod det "contact airline for further information". Denna airline var givetvis BA. Kön ringlade sig som en alltmer frustrerad orm fram till den till synes sammanbitne och fortsatt trevlige unge mannen i BAs disk för "check-in enquiries". Med andra ord: trots den föregående veckans omständigheter, och trots dagens oväder, hade man en enda person på plats vid den disken. De övriga köerna till "bagage drop" och "flight management" gick inte heller fort.

Envist hoppades vi förstås att Stockholmsflyget skulle vara en av de ytterst få flighter som inte var inställda. När snön kom var man tvungen att stänga en startbana, vilket gjorde att långflygningarna till Hongkong och Vancouver prioriterades. Men samtidigt kan vädret ha varit en lämplig syndabock för flygplatsens övriga tillkortakommanden. 

  

HeathrowTerminal 5 - Photo: Christian von Essen, Resekoll.se 

De automatiska incheckningsdiskarna hänvisade oss gång på gång till den manuella disken, och den växande ormen framför den. Först en timme före utsatt avgång började folk dock kunna få ut sina boardingkort från automaterna. Men inte vi. Allmän förvirring rådde, och till slut dök en BA-anställd kvinna upp som från en dator lyckades med konststycket att faktiskt printa ut de åtråvärda lapparna. 

Det var med ett leende på läpparna vi påbörjade den långa kön till säkerhetskontrollerna (som hade två rader öppna av typ åtta) medan våra danska kollegor lämnades till sitt öde och sina mer och mer uppgivna försök att boka en annan flight än den inställda till Köpenhamn. 

 

HeathrowTerminal 5 - Photo: Christian von Essen, Resekoll.se  

Många andra europeiska flighter hade blivit kraftigt försenade vid det här laget, men Stockholmsflyget stod envist fast vid sin 18.00-tid. Först vid gaten får vi veta att piloten inte alls är på plats (utan förmodligen på en helt annan flygning), och han kommer snart och då ska han göra en säkerhetskontroll, osv. Ingen ny tid, ingen mer information. Umeåbor med flygbyte på Arlanda började frenetiskt avboka måndagens möten, vädja till barnvakter och boka hotellrum i Stockholm.

Ett rykte spred sig i lägren: vid informationsdisken kan man bli kompenserad! En kvart senare kom vi tillbaks med bytet – en shopping voucher på fem pund.

Ungefär 2,5 timme efter utsatt tid kunde flyget så lyfta. Förseningar är inget ovanligt, men informations- och personalbristen gjorde hela projektet så oändligt mycket mer dramatiskt. Helt i onödan. Hade vi fått besked redan från början hade inte väntan varit hälften så ansträngande. Och hela tiden – ofta med en halv minuts intervaller – basuneras det trevliga budskapet ut i flygplatshögtalarna: "anyone who is looking to rebook – please leave the airport and call BA or visit ba.com for further assistance." Jättebra om man är en barnfamilj från Indien som ska vidare i Europa. 

Och en sak till – varför, varför, varför, finns det inte EN ENDA papperskorg i hela terminalen? Man förväntas lämna sitt skräp på marken och invänta den ensamma skräpmannens långsamma skräpvagn. Till och med de anställda vandrade förvirrat omkring med sina bananskal. Inte ens på toaletterna finns det papperskorgar. Är det terroristnoja eller bara dumhet? Sagan om femman har inte börjat bra. Å andra sidan – nu kan det bara bli bättre. 

Text och foto: Christian von Essen

4 thoughts on “Rapport: Huvudvärken på Heathrow”

  1. För det första måste jag tacka för en mycket underhållande ch informationsrik läsning… mycket bra skrivet!

    För det andra försår jag inte hur ni kunde komma tillbaka utan att endast tala illa om era erfarenheter…

    Jag skulle lätt kunna rentav bojkotta terminalen/flygplatsen/flyget … ja… hela landet….!

    Men men.. starkt av er att hålla modet uppe..

    Ta väl hand om er och hade bäst =)

    Zara

  2. Hej Zara!

    Tack för det! Det är klart att det är frestande att avfärda eller bojkotta saker som inte fungerar som det ska på en gång, men jag tror att ett sådant här jätteprojekt trots allt måste få tid på sig för att fungera optimalt. Vi får helt enkelt se hur situationen utvecklar sig.

    Men jag rekommenderar inte att resa via Heathrow med incheckat bagage i dagsläget – det är lite för riskabelt fortfarande. Packa rätt och kör handbagage istället. Och planera in tidsschemat så att det finns en buffert för missöden.

  3. Hej!
    Väldigt bra skrivet.
    Åkte från London 27/3, alltså öppningsdagen av terminal 5 (vilket jag inte visste då) Vi kunde checka in bagage, gå igenom säkerhetskontroll osv utan större problem. Massor med människor med T-shirts där det stod ”Can I help you! Så vid incheckning var det inga problem. När vi sen satt vi Gate:n fick vi meddelande om att vi skulle vänta ett tag för personalen hade ej kommit. De dök upp efter ett tag så efter en tids väntan fick vi gå ombord på planet men….då hade ingen kommit och lastat av planet, så alla väskor som kom med planet från Bryssel var kvar och vi fick vänta i ca 2tim innan de blev avlastade och våra väskor kunde lastas på. Det var bara ett problem….de hittade ej våra väskor. Piloten informerade oss hela tiden vad som hände och personalen bjöd på nåt drickbart. Vi fick i vart fall reda på att det var enbart enstaka väskor som de skulle få med till Arlanda och om man ej vill lämna sitt bagage fick man lämna planet. Men….när man skulle få tillbaka
    väskan om man lämnade planet kunde de ej svara på.
    Ingen gick av planet.
    Vi kom sent hem och då hade man varskott Arlanda så att det skulle finnas personal som kunde hjälpa till med reklamation om att man ej fått med sig sitt bagage.
    Sen …….finns det ingen att ringa på Arlanda om vad som hänt med förlorat bagage. De telefonnr. som vi fått går till telefonsvarare. Efter 10-12 dagar fick vi till slut 2 av 3 väskor. Den tredje väskan är fortfarande på villovägar…….Fortfarande ingen uppdaterad information på BA´s hemsida, inget tel.nr i Sverige att ringa…..Tänk på det ni som reser, det kan vara en fördel om det finns nåt serviceorganisation runt de flygbolag man åker med……Kommer hädanefter alltid att kolla sånt innan jag bokar en resa.
    Hälsningar Eva

  4. Jag erkänner utan omsvep att jag undvikit LHR i flera år nu. Det har gått så långt att jag till och med hellre flyger via CDG i Paris än via LHR när det ska flygas ut i världen. Nästa gång blir det via Frankfurt ut och Munchen hem till exempel.

Kommentarer inaktiverade.