Krönika: Vem betalar för bränslet?

Bensin - Resekoll.se

Bokningsbekräftelsen är i hamn, och totalsumman tittar vädjande på oss. Två personer, två veckor, Karibien, halvpension. Nej, det är fortfarande ett bra pris. Vi accepterar och ser över finanserna. Vi måste bort. 

Allt är bokat, bekräftat och klart. Men dagen efter kommer fakturan på posten. Allt finns med som beräknat, förutom en liten post allra längst ned: ”bränsletillägg, 954 kronor”. Gånger två, lika med 1908 kronor. Det måste ju vara något fel – eller har bränslepriset rekordstigit under natten? Hur många kan det få plats på planet tro? 300 personer? Det innebär att bränslet för en enda flygning enkel väg till Guadeloupe har ökat i pris med hela … 300 x 477 kr = 143.100 kronor. På en natt? För en familj på fem personer blir charterklippet plötsligt en hel chartersemester dyrare. 

Langleys kundtjänst förklarar att det är väldigt vanligt att sådant här händer vid upp- och nedgångar i bränslepriset. Min fru frågar torrt hur ofta det händer att resenärerna får tillbaka pengar för att bränslet sjunkit i pris, och får svaret att nja, det händer ju inte så ofta. Men den här avgiften har de enligt avtalet inte rätt att ta ut de sista 20 dagarna innan resan. Vilken tur att vi bokade i tid då! Min fru igen:
– Har ni alltså rätt att ta ut hur mycket som helst fram till dess?
– Ja, i teorin har vi det.
– Så jag kan få betala igen och igen och igen?
– Ja, i teorin.
– Så hur dyr kan den här resan bli? Finns det ett tak på det hela? Det kanske är bäst att jag börjar spara ordentligt?
– Nej, nu kommer det inte att bli mer.
– Nähä?
– Nej, mer än så här blir det inte.
– Och garanterat inte mindre heller, antar jag.

Nu ifrågasätter jag inte bränsleprisets fluktueringar – att oljepriserna stiger har gått få förbi. Men i de flesta branscher tar man också sitt ansvar för detta genom att sätta ett korrekt pris gentemot sina kunder från början. Bussbolagen har fasta priser, och skulle inte få för sig att samla in två kronor extra på bussen för att att bensinen blivit dyrare den senaste veckan.

Ryanair är inne på samma linje. Samtidigt som SAS höjer biljettpriset med 15 euro per passagerare för att kompensera för bränslepriserna (vilket givetvis är rimligt om man är tydlig med det), håller lågprisbolaget fast vid sin övertygelse att ”aldrig belasta biljettpriset med bränsletillägg”. Sen att man gärna belastar med en massa andra kostnader istället är en annan sak. Ryanair är åtminstone (relativt) ärliga med sina kostnader. 

Det hela kallas för prissättning, och är ganska enkelt. Räkna ihop fasta och rörliga kostnader, lägg på vad du anser vara en rimlig vinstmarginal, och kommunicera totalpriset till dina kunder. Blir det omöjligt på grund av uppkomna krissituationer? Upplys då dina kunder om detta på ett empatiskt vis – be om ursäkt och fråga om de fortfarande vill resa med ditt företag. Vad Langley gör är att på ett mycket fult sätt smyga in extrakostnader i ett skede där folk är tvungna att bita ihop och acceptera. Ingen tycker om företag som tjänar pengar på det finstilta. Med sådana tricks riskerar man tyvärr att offra sina ofta lojala, nöjda och köpstarka kunder. Tycker man att det är värt det kanske det finns andra branscher att tjäna ännu snabbare pengar i?

 

Christian von Essen, Resekoll.se
Christian von Essen
Redaktör för Resekoll.se
[email protected]