Krönika: Kollektivtrafik i Texas

Texas bus - Resekoll.se

Jag har levt i USA i drygt tio år, varav de senaste sex i Texas. Först och främst, USA är inte samma sak som New York. Andra storstäder är helt annorlunda. Låt mig beskriva Dallas-Fort Worth-området där jag lever.

Allt är utspritt, och man åker givetvis bil när man ska någonstans. Ett vanligt skämt när någon frågar hur långt det är till en viss plats i DFW Metroplex (ett samlingsnamn för det runt 20 städer av olika storlek som ligger ihopgyttrade) är att det tar en timme. I Texas anges avstånd alltid i den tid det tar att köra med bil under normala omständigheter. Detta är något som kan förvirra svenskar, som ofta vill veta avstånd i kilometer (eller möjligen i miles). Men det intressanta är ju hur lång tid det tar att ta sig från en plats till en annan, och då bil normalt är det enda alternativet så är det svaret man får.

Kollektivtrafik finns, i mycket begränsad omfattning. Det är mest fattiga som åker buss, då det tar så mycket längre tid.

Nya tjänsten Google Travel, där man kan kolla resrutter med kollektivtrafik, angav att det skulle ta en timme och 37 minuter från mitt jobb till Downtown Dallas, en sträcka som tar 15-25 minuter med bil, beroende på trafik. Och Arlington, en stad med 350 000 innevånare, saknar helt kollektivtrafik. En skattehöjning för att bekosta kollektivtrafik röstades ner av innevånarna för några år sedan. En av anledningarna, som dock inte uttalades så tydligt, var att de som levde i "bättre" områden inte ville att fattiga skulle kommer till deras områden. 

Tyvärr är det så att brottsligheten är högre i de områden där vissa fattiga grupper finns. Walmart, som konkurrerar med låga priser och därmed attraherar andra kunder än till exempel Target, har betydligt mer brottslighet, både i butiken och på parkeringen utanför, samt i närområdet.
 
Det finns ett par järnvägs- och spårvagnslinjer, och åtminstone ett par går ut till "bättre" områden. De som bor där, eller i närheten, tar gärna bilen till stationen och åker in till American Airline Center för konserter eller sportevenemang, istället för att köra hela vägen in, slåss i trafiken och betala för dyr parkering. Nu talar de om att utvidga spårtrafiken ytterligare. Förhoppningsvis sker detta, vilket även kan minska antalet rattfyllerister. Bilen är ju enda sättet att ta sig hem när man varit ute. Även om promillegränsen är högre här än i Sverige så är jag övertygad om att det är fler rattfyllerister på vägarna här. Med "höga" bensinpriser, just nu runt 5 kr/liter, kanske folk väljer kollektiva färdmedel om de finns.
 
Det är värt att kollektivtraik-fria Arlington är hem åt Texas Rangers stadium (baseball), Six Flags over Texas (nöjesfält), Hurricane Harbor (vattenpark) och snart även Dallas Cowboys nya stadium. Alla dessa faciliteter ligger inom några kilometer från varadra, och motorvägen som går förbi är under rejäl omkonstruktion för att svälja all trafik som förväntas. Hade kanske varit smart att bygga spårtrafik? 

Så ska du besöka Texas, eller för den delen någon annan del av USA än New York, Boston, Philadelphia och Chicago, där kollektivtrafiken är helt OK, så rekommenderas hyrbil. Undvik dock att hyra vid flygplatsen, där har de ofta olika tillägg.