Krönika: Vad händer egentligen med Stockholm City Bikes?

Stockholm City Bikes - Resekoll.se

De blåvita gratiscyklarna i Stockholm City har varit ett välkommet inslag i stadsbilden sedan starten förra året. De är inte jättevackra, de Alvedonsponsrade hojjarna som numera finner sin väg till både turister och pensionärer. Men de är ganska bekväma att cykla på, och eftersom jag ofta jobbar närmare 45 minuters gångväg hemifrån bestämde jag mig förra året för att prova på säsongskortet för 200 kronor. Det var ett trivsamt, smidigt, miljövänligt och sunt sätt att ta sig runt i innerstan.

Ibland glömde jag bort tiden, med en reprimand som följd, och jag fick skamset ringa kundtjänst för att låsa upp det spärrade kortet igen.

Eftersom konceptet skulle utvecklas och byggas ut till i år bestämde jag mig för att köra lånecyklar en sommarsäsong till. Men någonting verkar ha hänt, för plötsligt funkar ingenting. De senaste veckorna har mina raska cykelturer därför ersatts av friska 45-minuterspromenader. Här är några saker jag upplevt:

 

1. Jag kastar mig uppför Hornsgatan för att hinna lämna tillbaka cykeln i cykelstället innan 3-timmarsspannet går ut. Därefter ska jag vidare på middag. Men cykelstället är fullt. "Du får prova en annan cykelstation" säger kundtjänst. Jaha, men att plötsligt befinna sig till fots en halvtimme åt fel håll känns inte så frestande. Resultatet blir att cykeln får övernatta på kontoret och ett första gult kort är ett faktum.

 

2. Cykelstället vid Medborgarplatsen är tomt. Jag traskar snällt vidare till Södra Station, där cykelstationen är avstängd på grund av skadegörelse. På Mariatorget är det lika tomt. "Cykelbilen kommer när som helst och fyller på", säger kundtjänst när jag undrar om hela projektet plötsligt är nerlagt utan min vetskap. Hittills i mitt liv har jag aldrig någonsin sett en cykelbil varken fylla på eller tömma ett ställ. 

 

3. Den senaste veckan har stället vid Medis inte varit tomt, utan det har bara varit allmänt stängt. I morse resulterade detta i ännu en promenad till Mariatorget (tomt), och vidare till Hornsgatan, där det står en kvinna och tittar på den röda skärmen (betyder "avstängt") samtidigt som hon pratar med kundtjänst och undrar varför hon inte kan ta den ensamma cykeln som faktiskt finns på plats.

 

Det hela förlorar onekligen sin poäng om man aldrig kan veta vad som väntar. Vilka garantier har vi som användare av systemet egentligen? I låneavtalet finns en rad punkter som reglerar min användning av cyklarna. Men inget som garanterar tillgången.

Har ägaren Clear Channel slutat bry sig och lämnat projektet vind för våg? Eller har driftspersonalen kanske också rationaliserats upp till Norrland tillsammans med kundtjänsten?

3 thoughts on “Krönika: Vad händer egentligen med Stockholm City Bikes?”

  1. Jodå, ”cykelbilen” finns, jag ser den ofta. Däremot har hela projektet blivit betydligt dyrare än vad Clear Channel räknade med och de blir allt mindre sugna på att fortsätta. Kostnaderna beror på att skadegörelsen i Stockholm är värre än i någon annan europeisk stad de kör cykelprojektet i. Det är för sorgligt men jag skulle ljuga om jag sa att jag är förvånad.

  2. Det är väldigt sorgligt att det inte fungerar! Själv har jag egen cykel överallt inne i stan, men jag använder med glädje lånecyklar när jag är i andra städer.

    Vad är det med oss svenskar? Varför ska vi slå sönder allt? Är det mörkret här uppe som gör oss galna? Fast så här års är det ju tvärt om…

    Men är det verkligen så mycket mer skadegörelse här i Stockholm än i tex Wien? Någon som har koll?

    Bra krönika i alla fall. Hoppas att det blir ännu mer satsning på cyklarna nästa år istället för en total nerläggning…

  3. …skulle parkera cykeln igår på Hornsgatan, men stället var full. Så ittiterande, var tvungen att ta med mig cykeln in på restaurangen. Lämnade cykeln på morgonen, men nu är kortet spärrat. Vad gör man?

Kommentarer inaktiverade.