Rapport: MegaFam Malaysia

MegaFam Malaysia - Photo by Christian von Essen, Resekoll.se

Jag känner att jag borde berätta lite om anledningen till den nu avslutade Malaysiaresan. Vi blev nämligen inbjudna av den Malaysiska regeringens turistdepartement för att ta del av en sÃ¥ kallad Mega Familiarization Tour – i folkmun kallad MegaFam – som syftar till att sprida ordet om Malaysia. Man har helt enkelt funnit det mer kostnadseffektivt att flyga dit journalister och resebyrÃ¥er frÃ¥n hela världen för att bilda sig en egen uppfattning istället för att pumpa ut annonspengar till respektive marknad. Hela 37 länder är representerade, nÃ¥got man är väldigt noga med att poängtera. Som du ser pÃ¥ bilden är de Europeiska länderna lite kluriga – Litauen eller Sverige, vem bryr sig?

 

 

MegaFam Malaysia - Photo by Christian von Essen, Resekoll.se

Enda problemet med programmet är att det i viss mån motverkar sitt eget syfte. Vi har rest dit med intentionen att skriva ett antal artiklar för våra uppdragsgivare, men genom att ta del av alla föredrag, mingel och presskonferenser försvinner tiden att upptäcka landet på egen hand och faktiskt hitta saker att skriva om.

Enligt min mening är detta det största problemet med pressresor. Inte att det är oetiskt – alternativet är att resa från skrivbordet, och det blir aldrig lika bra. Visst kan man tycka att medievärlden blivit skruvad när det krävs gratisresor för att det ska bli några initierade reportage över huvud taget. Men som Madeleine Levy skrev i Bon härommånaden, så är det egentligen ointressant vem som betalar flygbiljetten om alternativet är pressbilder och tiominutersintervjuer på hotellrum i Stockholm.

 

MegaFam Malaysia - Photo by Christian von Essen, Resekoll.se 

Det roligaste som hände under presskonferensen med medier frÃ¥n hela världen var när en kvinna frÃ¥n Brunei ställde sig upp längst bak i rummet med en frÃ¥ga. Hon tackade för att de fÃ¥tt komma hit, skrattade nervöst och frÃ¥gade sen hur ledningen tänkte när de fördelade hotellrum pÃ¥ deltagarna? "För vi är nämligen 10 personer här frÃ¥n Brunei, varav nio är kvinnor, sÃ¥… varför bor vi pÃ¥ ett hotell utan nÃ¥gon shopping i närheten?". Kvinnan skrattar fortfarande nervöst, men det visar sig snart att frÃ¥gan inte är ett skämt. "Ja, det var ju trÃ¥kigt att höra" säger turismchefen. "Ja, alltsÃ¥ vi är liksom nio kvinnor av tio, och vi är faktiskt här för att SHOPPA, sÃ¥…haha!". Stämningen är smärtsam. "Okej…", svarar turistchefen. "Min assistent ska se till att ni fÃ¥r byta till ett annat hotell imorgon bitti. Bli det bra?" "Haha, oj, okej, ja, thank you, haha!". Sen fortsätter kvinnan presskonferensen med att obekymrat smÃ¥prata med sina väninnor under Ã¥terstoden av tiden. De är ju ändÃ¥ bara där för att shoppa.