Sterling i konkurs

Sterling - Resekoll.se

Stålbadet fortsätter. Idag meddelar danska flygbolaget Sterling att man kastar in handduken. Passagerare som köpt biljetter direkt på Sterlings sajt får inga pengar tillbaka för sina biljetter, och dessa resenärer får ta sig hem från sitt resmål på eget bevåg. Passagerare som flugit med Norwegian får hjälp av dem. Läs mer här. Läs Sterlings egen förklaring till konkursen på Sterling.dk.

Uppdatering: Ryanair rycker ut: 

Ryanairs biljetter för Sterlings strandsatta passagerare kan bokas via Ryanair webbplats (http://www.ryanair.com/member/sterlingrescuefare.html) frÃ¥n och med idag fram till den 5 november. Biljetterna gäller därefter för resa till och med den 7 november. 


SAS hjälper också till:

SAS hjälper strandade Sterlingresenärer som har bokad biljett inom Skandinavien eller frÃ¥n Europa till Skandinavien i mÃ¥n av plats. Sterlingresenärer erbjuds att köpa en biljett till priset av skatter och avgifter, under den 29 och 30 oktober. SAS ökar även kapacitet pÃ¥ Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-Köpenhamn. Erbjudandet gäller resenärer som har en bokad biljett hem med Sterling oavsett hemresedatum. Erbjudandet gäller pÃ¥ SAS egna flygningar den 29 och 30 oktober

2008 och i mÃ¥n av plats. Drabbade Sterlingresenärer mÃ¥ste personligen ta kontakt med SAS eller SAS handlingbolag pÃ¥ avreseflygplatsen. Det gÃ¥r inte att kontakta SAS via telefon för att ta del av detta erbjudande.


Fritidsresor skriver sÃ¥ här: 

Fritidsresor erbjuder strandade Sterlingresenärer att, i mÃ¥n av plats, flyga hem till Sverige utan kostnad. Detta erbjuds pÃ¥ Fritidsresors ordinarie charterflygningar, framför allt frÃ¥n Tenerife och Gran Canaria, till den 5 november.

Fritidsresor och systerbolaget TEMA har ett fÃ¥tal inbokade resenärer med Sterling. Samtliga kontaktas personligen för information om alternativa lösningar. 

Alla Fritidsresors och TEMA:s resenärer omfattas av resegarantilagen, vilket betyder att resenärerna inte drabbas ekonomiskt vid konkurs. Detta till skillnad frÃ¥n resenärer som bokat endast flyg av lÃ¥gkostnadsflygbolag som exempelvis Sterling och Norwegian.