Lufthansa starka i krisen

IgÃ¥r kväll var det Ã¥ter dags för Lufthansas Ã¥rliga Stammtisch, där vi resejournalister samlas för att bli matade med schnitzel, vin och nyheter frÃ¥n den tyska flygjätten. Den här gÃ¥ngen var det en konferenssvit pÃ¥ Hotel Stureplan som tog emot gästerna. 

Gårdagens karta över Lufthansas olika verksamheter och målgruppsöverlappningar börjar nästan likna ett parti Risk. För nu har flygbolaget inte bara förvärvat majoritetsposten i sin lågpriskonkurrerande landsman German Wings, utan även belgiska Brussels Airlines, schweiziska Swiss och Österikiska Austrian flyger nu under tysk flagg. Dessutom avgår i dagarna de första flygningarna med nya Lufthansa Italia, ett till synes välkommet tillskott på den italienska marknaden, en marknad där Lufthansa länge stått starka.

NÃ¥gra nyheter kring ett eventuellt SAS-förvärv dök inte upp, föga förvÃ¥nande. Norden- och Baltikumchefen Harro Julius Petersen var noga med att inte kommentera frÃ¥gan när den kom upp, men nog lÃ¥g det allt nÃ¥got lite hemlighetsfullt i luften? 

Jag frågade om det finns någon enhetlig miljöpolicy som nu omfattar hela organisationen, och blev hänvisad till företagets årliga hållbarhetsrapport Balance (läs den senaste här).

För det handlade inte sÃ¥ mycket om miljö under kvällen – 2009 är det förstÃ¥s finanskrisen som är pÃ¥ tapeten. Petersen visade pedagogiskt nog upp en graf över Lufthansas förehavanden pÃ¥ en tidsaxel. Detta för att illustrera de kraftiga upp- och nedgÃ¥ngar som drabbar flygbranschen (världsekonomin) med jämna mellanrum. Toppar och dalar avlöste varandra, och dagens situation sÃ¥g med ens ganska ofarlig ut ur ett historiskt perspektiv. Det är tufft nu, men det vänder och dÃ¥ är vi starkt rustade, är Lufthansas tydliga budskap. Och med tanke pÃ¥ bolagets expansiva höst verkar det onekligen finnas pengar i kassan även de kommande Ã¥ren.