Krishantering med Austrian

Austrian Airlines - Resekoll.se

I morse träffade vi Austrian Airlines vd Johannes Walter vid en pressfrukost på Pontus! i regi av flygbolagets pr-byrå Mafioso.

Johannes Walter gick igenom flygbranschens historia, från den strikt statligt reglerade situationen till den mer eller mindre totalt avreglerade marknaden. Flygbranschen har aldrig varit lönsam i mer än fem år i taget, och fortfarande finns nödvändiga statliga subventioner för att upprätthålla flyglinjer som nästan mer fungerar som public service-inrättningar snarare än konkurrenskraftiga kassakor.

 

Trots att flyget är extremt konjunkturkänsligt (så fort BNP-tillväxten sjunker rasar både frakt- och affärsflyg) har Austrian lyckats behålla ungefär samma lönsamhet som tidigare. Strategin har i och med lågkonjunkturen skiftat från affärsresenärerna till semesterresenärerna. De senare betalar mindre, varför man behöver fylla planen ännu bättre än tidigare. I kombination med att man har lagt ner exempelvis en Bombay-linje och en hopplös Rumänien-destination, håller sig bolaget flytande på ungefär samma nivå som tidigare. Och med en potentiell ny storägare i finansiellt starka Lufthansa, finns ännu mer muskler på plats för framtida expansioner. Ärendet är dock inte klart, utan EU-kommissionen måste ge sitt godkännande till affären i vår.

Austrian har etablerat sig som marknadsledande pÃ¥ destinationer i Östeuropa och Mellanöstern, där flygbolaget har en hög status. Valet av Wien som transferhub har ocksÃ¥ visat sig vara ett effektivt val för en aktör som värdesätter sin ringa storlek och flexibilitet (Austrian var till exempel först med att flyga hem folk frÃ¥n Tsunami-härjade Thailand, nÃ¥got man gärna stoltserar med). 

Enligt Johannes Walter finns det tre val för små flygbolag i krisen:

1. Ätas upp av jättarna

2. Specialisera sig ytterligare

3. Förändra sin affärsmodell

Med en ny ägare i Lufthansa behöver Austrian bara bry sig om punkt 1 och 2. Ägaren har inte för avsikt att urvattna varumärket eller slÃ¥ samman bolag för att kunna sparka folk. Man köper helt enkelt nya marknader för sin verksamhet, och värnar om de olika bolagens specialiteter – nÃ¥got som illustreras väl av lÃ¥gprisbolaget GermanWings, som konkurrerar direkt med andra bolag under Lufthansas paraply pÃ¥ vissa linjer. Denna interna konkurrens och förtroendet för de olika barnens unika egenskaper tror Johannes Walter är helt rätt väg att gÃ¥. Han menar att flexibiliteten och förmÃ¥gan att fatta snabba beslut är det viktigaste i tuffa tider. Endast dÃ¥ kan utbud möta efterfrÃ¥gan utan alltför kostsamma och tidsödande glapp.

Miljömässigt har Austrian nyligen investerat i Boeing 767-plan med extra miljövänliga sÃ¥ kallade "winglets" (se bilden). Dessa extravingar ska kunna spara in sju procent av bränsleÃ¥tgÃ¥ngen, eller 1000 ton per Ã¥r och flygplan. 

One thought on “Krishantering med Austrian”

Kommentarer inaktiverade.