Satsar Arlanda Express rätt?

Arlanda Express - Resekoll.se Foto: Niklas Alm

I ett pressmeddelande från i början av juli framgår att A-Train kommer att bygga om sina sju Arlanda Express-tåg för 100 miljoner kronor. Det är EuroMaint Rail som bygger om och Idesign som står för formen. I februari 2010 inleds arbetet, som bland annat kommer innebära att tågen får en helt ny formgivning, samt att man ökar passagerarkapaciteten. Med detta bidrar man till att "begränsa den totala miljöbelastningen för Arlanda".

Gott så. Men är det verkligen där skon klämmer? Jag har hittills aldrig sett ett enda fullsatt Arlanda Express-tåg, och både komfort och design står sig ganska bra i de tjugo minuter det tar från Stockholm till Arlanda. För resenärerna handlar det snarare om någonting annat, nämligen priset. Vill man verkligen hjälpa Arlanda i sitt miljöarbete är det nog där man måste börja. En hundring till Arlanda skulle göra stor skillnad. Prova!

Fotnot: Arlanda har ett strikt utsläppstak som måste efterlevas. Problemet är bara att i den sammanlagda utsläppsbedömningen ingår hur alla resenärer tar sig till flygplatsen. Om du väljer att köra dieseltraktor till Arlanda varje dag från Borlänge är det alltså deras ansvar att skära ner på någonting annat i sin verksamhet. Att detta är ganska befängt håller de flesta med om, men "det är bara så". Mer om Arlandas kämpiga miljöarbete lite senare.

Foto: Niklas Alm

4 thoughts on “Satsar Arlanda Express rätt?”

  1. Håller med om att Priset skulle locka många flera att välja detta alternativ.
    Ytterligare en service vore att man skulle kunna checka in sig själv och bagaget på Centralen, så att man bara behöver ta hand om sig själv på Arlanda. LFV eller någon annan operatör, skulle kanske kunna erbjuda en sådan service för alla flygbolag(en neutral tjänst). Har provat på en sådan service i Hong Kong och det fungerade utmärkt. Skönt att slippa krångla med väskor etc i rulltrappor, stå i kö vid incheckningsdisken mm.

  2. Håller med! Ett lägre pris skulle nog göra att fler åker med Arlanda Express.
    De har haft ”åk 2 betala för 1” på helgerna och då är det helt klart mer prisvärt.

  3. Jag tror inte att Arlanda Express vill sänka pris, ha fler resenärer. De har sin målgrupp klar, affärsresenären som inte bryr sig om kostnaden – så länge det är billigare än taxi så…

    Varför slita på tåget om en person betalar lika mycket som två skulle betala vid en prissänkning?

Kommentarer inaktiverade.