Sveriges grönaste varumärken i resebranschen

För andra året i rad har Differ genomfört undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Syftet med undersökningen är att se hur miljövänliga svenska folket upplever att varumärken på svenska marknaden är. Bland annat har Differ låtit svenskarna rangordna 12 varumärken inom kategorin reseföretag/hotell.

När vi tar oss friheten att ytterliggare bryta ner dessa till olika kategorier inom resebranschen så står det klart att SJ hamnar högst upp inom tåg, helt utan konkurrens. Inom hotellbranschen så står Scandic som det varumärke som vi uppfattar som grönast i konkurrens med First Hotels, Radisson Blu (tidigare SAS) och Elite Hotels. Inom marktransport (läs buss) så står Swebus Express högst på pallen, även de utan konkurrens i listan. Inom charterbranschen uppfattas Fritidsresor som mest grönt, men i stark konkurrens från Ving som är tätt följda av Apollo och Solresor. Längst ner på den sammanlagda listan hittar vi de båda flygbolagen SAS och Malmö Aviation.

Observera dock att detta är hur vi svenskar uppfattar dessa varumärkens miljöposition, och det behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som att de är de absolut mest miljövänliga företagen.

Fakta:

  • Undersökningen genomfördes under sommaren 2009 i YouGovs Internetpanel
  • Undersökningen är riksrepresentativ utifrÃ¥n Ã¥lder, region och kön
  • Totalt 1041 respondenter över 18 Ã¥r