Ett himla ringande

Fler och fler flygbolag uppgraderar nu sin flygplansflotta med teknik för att resenärer ska kunna använda mobilen ombord. Men det finns två läger bland flygbolagen. På ena sidan står bland annat Emirates, Ryanair och Malaysia Airlines som investerar och satsar på denna tjänst, medan andra flygbolag som till exempel SAS och Air France avvaktar.

– Vi har gjort undersökningar och kommit fram till att våra kunder önskar att man inte får använda mobilen ombord för att det är ett störande moment, säger Anders Lindström, presstalesman på SAS.

Tekniken bygger på att det finns en lokalt installerad basstation på flygplanen som hanterar inkommande och utgående radiotrafik via satellitlänk ner till det markbundna nätet. Men tjänsterna är knappast gratis och heller inte helt felfria. Det visar bland annat en test som NyTeknik gjort på en Ryanair-flygning där samtalskvaliteten inte levde upp till förväntningarna samtidigt som man inte alls fick mobilt internet att fungera.

Kostnaden för dessa tjänster ligger hos Ryanair i storleksordningen 5-10 kr/SMS, 20-50 kr/min för att ringa och ta emot samtal samt 100-225 kr/MB för mobilt internet. Att ta emot SMS är dock gratis.

För min del, mitt teknikintresse till trots, så klarar jag mig utan möjlighet att ringa ombord. Jag skulle mycket hellre se att man återinför möjligheten att vara uppkopplad mot internet då detta till en fast kostnad ger så mycket mer. Till exempel möjlighet att arbeta online, lyssna på webbradio, se de senaste sportnyheterna eller kommunicera direkt via tex Messenger eller Skype.

Källa: NyTeknik.se | Ryanair