Flyget är 2000-talets största reseinnovatörer

Resebranschen har gått igenom stora förändringar under det senaste decenniet, och frågan är vilket segment av branschen som har utvecklats mest, utnyttjat ny teknik och varit mest innovativ.

Över 12 000 nordiska affärsresenärer anser att det är flyget som står för den största innovationen i resebranschen tätt följd av leverantörerna av olika betalningslösningar.

Men det finns märkbara skillnader mellan de nordiska länderna i det här sammanhanget. Flyget som den största innovatören har en starkare förankring i till exempel Norge och Danmark än i övriga Norden, medan man i Sverige och Norge anser att området betalningslösningar varit mest innovativ.

Tåget och hyrbil är tveklöst de två branscher i nordisk reseindustri som uppfattas vara minst innovativt.

Det framgår dock inte av pressreleasen från The Nordic Business Travel Barometer vad det är specifikt affärsresenärerna anser utvecklats inom flygindustrin under 2000-talet. Vi gör dock vår egen tolkning: Det upplevs positivt att det numera går att betala sitt kaffe med kreditkort på flyget. Något som tidigare varit fritt. Det är väl innovativt?

2 thoughts on “Flyget är 2000-talets största reseinnovatörer”

  1. Underligt resultat med tanke på att flyget, precis som du antyder, levererar sämre service idag än för 50 år sen. Business lounger och WiFi i all ära men själva leveransen är ju ungefär densamma.
    Jag håller istället på att den största utvecklingen skett inom hur man hittar, väljer och betalar sina resor. Alltså nätresebyråernas framväxt som gör att affärsresenären inte längre behöver sitta i klorna på Nyman & Skurk.

Kommentarer inaktiverade.