Vingmingel om sociala medier

Vingresor - Resekoll.se Foto: Christian von Essen

Ving bjöd på onsdagskvällen in en liten men välmeriterad skara till huvudkontoret för att ta del av researrangörens webbsatsningar och deras arbete med sociala medier. Det blev en intressant diskussion om hur man kan tänka kring sociala medier i termer som både kundvård och merförsäljning. För när resebolagens aktiviteter på facebook mer blir en förlängning av kundsupport snarare än inspiration måste man tänka längre än bara "närvaro".  Det var alla rörande överens om att Ving hade (eller kommer att) lyckats med. 

 

Barbro Holmberg, Vingresor - Resekoll.se Foto: Christian von Essen

Först ut var Barbro Holmberg, som är Vings egna reseexpert. Med 20 års erfarenhet av Vings resmål i bagaget har hon en unik tyngd i sitt inspirerande anförande, och det är inte en slump att hon utbildar resesäljarna på företaget. Ikväll pratade hon om heta Turkiet, som blivit Vings mest bokade resmål efter Mallorca, samt om nygamla charterfavoriten Sri Lanka. Redan 1971 fanns landet på charterkartan, men de senaste årens oroligheter har omöjliggjort turismen expandering. Nu hoppas man att med nya turismpengar kunna bygga upp en dräglig infrastruktur i landet igen.

Vingresor - Resekoll.se Foto: Christian von Essen
Åsa Broberg (till vänster) pratade om webbstrategierna och gick igenom historien för Ving.se sedan starten 1996. Då var sajten mest ett komplement till den fysiska katalogen, och 1998 började kunderna även kunna boka sina resor på nätet. År 2000 var andelen nätbokningar hos Ving 5 procent, och 2004 fattade man ett strategiskt beslut att satsa på webben. Två år senare lanserades bolagets så kallade oneweb, vilket innebar att alla de nordiska bolagen äntligen  kunde dela samma tekniska plattform för sina respektive sajter. 2008 hade bokningarna på nätet nått hela 50 procent, och Ving.se vann pris för årets bästa sajt, men man beslutade sig ändå året därpå för att riva hela sajten och börja om på ny kula. Idag är nätbokningarna uppe på 60 procent, och ska enligt planen upp till 80 inom två-tre år. 

Omstruktureringen av webben har skett med hjälp av kundundersökningar, användartester, webbanalyser och en sammanställning av de hundra vanligaste problemen användarna råkar ut för. Bland annat jobbar man mycket med att få bort så kallade dead ends, eller återvändsgränder på sajten. ("Tyvärr finns inga resor just nu som matchar din sökning. Hejdå!"). Idag har Ving.se 540.000 besök varje vecka och 280.000 unika besökare. Vanligaste bokningstiden är måndagar mellan kl 20-21. Vanligast är att kvinnorna bokar resor, men fortfarande är det i hög utsträckning männen som betalar.

De senaste åren har antalet butiker reducerats från 54 till 3, så visst finns det både fog och frigjorda resurser för satningar på webben. Annika von Schlieben (till höger), ansvarig för sökmotormarknadsföring och sociala medier, berättade om facebooksatsningen som verkligen skapade jobb dygnet runt under de värsta ask-dygnen. Antalet personer som "gillar" Vingresor på facebook uppgår i skrivande stund till drygt 9400, och antalet frågor fullkomligen öser in. 

– Visst är det jättebra med den personliga kontakten, men samtidigt kan vi inte hantera alla frågor själva utan allt mer hamnar på kundtjänst, säger Annika von Schlieben. 

Vingresor - Resekoll.se Foto: Christian von Essen Det aktiva arbetet med bland annat facebook har medfört att Ving fått mycket beröm för sin proaktiva krishantering, och arbetet med sociala medier har fått genomsyra företaget på högsta nivå.

Men själva den tillbakalutade reseinspirationen ska också få plats, och både specialiserade resmålsbloggar och användargenererade videobibliotek kommer förmodligen användas i allt större utsträckning. Någon iPhone-applikation finns inte. Ännu.

One thought on “Vingmingel om sociala medier”

  1. Intressant artikel! Det är livsviktigt idag för resebyråer att finnas tillgängliga online och sälja online. Och sociala medier kommer bara bli större och större. Kanske kommer man i framtiden inte göra sin sökning via Google utan via Facebook. Hur som helst så kommer de företag som lyckas utnyttja de sociala medierna röna stora framgångar.

Kommentarer inaktiverade.