Delsey säkrar blixtlåset på väskorna

Egentligen är det ett mirakel att inte fler väskor och ägodelar försvinner på resan. Att forcera en vanlig resväska genom att öppna blixtlåset med en penna tar sekunder och lämnar inga synliga skador (se videoklippet nedan!).

Väskproducenten Delsey har tagit fasta på detta och utvecklat en egen patenterad blixtlåslösning som de kallar Zip Securi Tech. Idag är väskorna i alla deras fyra olika resekategorier (turism, långa resor, korta resor och affärsresor) utrustade med den nya tekniken, som alltså ska göra pennangreppet omöjligt.

Vill du tävla om en Delsey Karat (värde 2.000 kr) som du ser på bilden? Kommentera inlägget och berätta om ditt värsta väskminne! Pinsamheter i säkerhetskontrollen, affärsmöte i linne för att väskan försvunnit, eller falska bagagepojkar? Tävlingen pågår till och med den 21 juni, så sätt igång!

7 thoughts on “Delsey säkrar blixtlåset på väskorna”

1. Jag vaknade upp klockan 4 på morgonen med att en flygvärdina sade att vi hade landat. Lite omtummlad av jettlagget från Seattle märkte jag att alla nästan redan hade gått av. Jag skyndade mig iväg och glömde då i all hast en av mina väskor.

Jag kom på mig själv och sprang tillbaka till gaten på Kastrup. Flyget hade blivit städat så jag traskade vidare till SAS baggage-avdelning. De sade att de skickar allt upphittat till Polisen. De vägrade dock att säga om de hade sett den eller inte. Jag gick sorgest iväg, men efter 10 meter passarade jag en soptunna där något blått liknande min väska stack upp…

P.S; Min reseväska gick precis sönder i Berlin, så vore perfekt att få en ny med lite kvallitet!

2. För några år sedan var jag, sambon och hans två söner i Thailand. Jag fyllde 30 år och vi ville fira den med lite stil. Vi var i Ao Nang men då det började regna bestämde vi oss för att ta oss över till kusten på andra sidan men hade ingen lust att åka ut till öarna, så istället letade vi upp ett fint hotell på fastlandet. Hotellet var 4-stjärnigt och såg fantastiskt fint ut på hemsidan.

Vi tog lokalbussen till staden och fick tag på en tuk tuk som körde oss till hotellet. Pinsamt nog hade hotellet en ramp upp till entrén (som kantades av lyxiga bilar). Tuk tuken stutsade upp för rampen och slog i bakdelen så det nästan slog gnistror om den.

Hotellet var ett riktigt fint affärshotell och personalen var absolut inte vana vid att få backpackers på besök (vi såg inga andra turister alls i staden under tiden vi var där), så när de såg oss så kom personalen springandes och slet och drog efter våra (smutsiga) ryggor och en pinsam dragkamp mellan oss och personalen satte igång, vi gjorde allt för att hålla i dem eftersom vi föredrar att bära dem själva (det är ju trots allt bara ryggor). Personalen vann självklart. Vi dricksade som vi alltid gör (inget överdrivet), men efter det hade personalen alltid löptävlingar om vem som nådde fram till oss först så fort vi närmade oss.

3. Intressant. Å andra sidan finns det rätt många olika kvalitéer på ”vanliga” blixtlås. Köper man en billig resväska så har den också ett billigt blixtlås. Och för att kommentera demonstrationen av Delseys väskor, så finns det ju också pennor som är starkare och svagare. De har säkert en bra teknik, men själva videodemonstrationen och deras påstående om hur dåliga alla vanliga blixtlås är kan man nog ta med en klackspark.

4. Ahhh värsta väskminne!!!
    Ett av dom var när jag lånade ut min NYA hårdskalsväska till min dotter som skulle till turkiet… Först försvinner väskan vid flygbytet i Istanbul för att sen dyka upp 3 timmar senare på izmirs flygplats och redan då hade den genomgått en mangling berättade min dotter. Men skräcken var när jag några veckor senare hämtar henne på arlanda och ut kommer min ”fina” väska nästan delad i två bitar lindad i tejp och hela ena hjulet inklusive en bit av väskan saknades där var bara ett gapande hål på ca 10 cm… plus se min dotters ledsna och rödgråtna ansikte efter en misslyckad resa, det var inget bra minne!
    I sommar gör vi ett nytt försök…
    Hälsningar Lena =)

5. Under 2008 backpackade jag runt världen och min första världsdel var Afrika. Jag gick upp tidigt en morgon för att komma med en liten buss från from Ruhengeri (Rwanda) till Kabale in Uganda. Lite halvtrött vid bussterminalen hittade jag till slut den rätta bussen. Det var en liten minibuss. De sade dock att den redan var full men jag fick komma med ändå. De tyckte att min väska var så stor att jag skulle betala extra för den. Föraren ville också ha extra betalt för att knytta fast väska på taket, då den inte passade där bak. Jag hade inte så mycket val än att betala.

Jag tänkte att jag kunde få sova lite på vägen men bussen skuttade alldeles för mycket för och bilarna runt omkring tutade konstant hela vägen. När vi kom fram visade det sig att ryggsäcken hade skuttat av taket och blivit släpat efter bussen. Ryggsäcken hade små hål överallt och alla snören hade gått sönder. Mina kläder var som tur kvar, även om de alla var fulla av damm. Med min nästa transport var med en Boda boda och då måste man ha sitt bagage bredvid sig. Den första föraren vägrade då han tyckte att min ryggsäck luktade för dåligt… Ingen vidare start av min jorden-runt-resa!

Det skulle vara skönt att ha en väska som man inte behöver oroa sig ska gå sönder eller att andra kan enkelt få upp!

6. Väskan rör på sig mumlade min fru. En sekund senare skuttar vi båda till då vi märker att väskan VERKLIGEN rör sig. Min fru som har en stor rädsla för ormar tyckte att en rörande väska inte alls var lustigt. Vi tar oss fort ut ifrån vår hydda i Nigeria och ropar på områdets vakt. Tre personer kommer rusande då de tror att de rör sig om liv och död. När vi berättar vad vi sett säger de att de ska titta på saken.

En liten stund senare kommer de alla ut med ett litet leende och vi känner på oss att de håller sig för att inte börja skratta. En liten mus hade hoppat in i min väska… När vakterna försvann hörde vi hur de alla brast ut i skratt…

7. Jag var på en semester i Malaysia februari 2010. Mitt första stopp var Kota Kinabalu på Borneo. Jag hade hört talas om de vackra öarna så jag beslutade att åka ut till en ö som hette Sapi. Svensk som jag var litade jag inte riktigt på mitt vandrarhem utan var rädd att de skulle bryta sig in i väskan. Jag beslutade mig därför att ta med min väska till den vackra ön. Detta visade sig vara en ganska så dum ide. När jag snorklade runt bland de vackra korallreven så bröt sig några små varelser in i min väska. Sandkvalster! Jag märkte inget först utan först dagen därpå då jag vaknade upp med massvis av röda bett samt kryllande kvalster på min väska. Mina rumskamrater uppskattade inte heller gästerna som jag hade tagit med mig. De slutade med att vi fick utrymma hela rummet samt att tvätta allas kläder.

Jag önskar mig därför en väska som jag tryggt kan låsa fast vid hotellet nästa gång. 🙂