Scandic vägrar stagnera

Scandic Malmen, Stockholm - Foto: Christian von Essen, Resekoll.se
IgÃ¥r kväll bjöd Scandic Hotels in Sveriges Turistjournalister för att berätta om sin nya varumärkesstrategi. Stephanie Smitt Lindberg är hotellkedjans nya marknadschef sedan sex veckor och kommer direkt frÃ¥n en elvaÃ¥rig karriär inom Microsoft. 

Att träffen ägde rum pÃ¥ just Scandic Malmen var förstÃ¥s symptomatiskt, eftersom det verkligen representerar det nya Scandic och den enorma skillnaden frÃ¥n det gamla. Malmen var pianobar med fulla konferensherrar, ett ställe man inte rekommenderade sina lÃ¥ngväga gäster och som man eventuellt kunde gömma sig pÃ¥ med en öl ifall kön till närliggande Kvarnen blev för lÃ¥ng. 

Idag ser det annorlunda ut. Malmen har blivit ett rockigt nöjesetablissemang som pÃ¥ kort tid blivit en välkommen ven i Söderpulsen med intressanta livespelningar i Lilla Hotellbaren var och varannan kväll, med skyltfönster ut mot Folkungagatan. Stockholmare och internationella gäster trängs i baren pÃ¥ kvällen, precis som det var pÃ¥ gamla Lydmar-tiden – precis som det ska vara i en storstad. 

Men Malmen är ett av drygt 70 hotell i en dammig kedja, och ett varumärke är summan av sina delar. Men som presschefen Martina Tengvall uttryckte saken, sÃ¥ har H&M ocksÃ¥ flagship stores pÃ¥ valda platser medan smÃ¥butikerna i landet fÃ¥r tuffa pÃ¥. Scandic tänker likadant, men naturligtvis smittar det nyvunna intresset för design, konst, mat och musik av sig, och sipprar sÃ¥ smÃ¥ningom kanske ut i hela kedjans tentakler. 

Scandics nya tagline är "Vi är inte ett hotell" – man vill vara en mötesplats, ett gym, en arena, en plats att umgÃ¥s. Oavsett vad man tycker om sÃ¥dana smÃ¥floskliga utsagor stÃ¥r det klart att Scandic vägrar stagnera. Menysamarbetet med Jamie Oliver, nysatsningar pÃ¥ gymutrustningen, det fortsatta arbetet med miljö- och hÃ¥llbarhetsfrÃ¥gor och ett  till synes genuint intresse för unga kulturutövare gör att konkurrenterna fÃ¥r akta sig.

I dagarna smäller Scandic upp sitt nya Berlinhotell, mitt pÃ¥ Potzdamer Platz, och nästa Ã¥r dyker pampiga Scandic Stockholm upp i korsningen Vasagatan/Kungsgatan medan ett kaxigt (och enormt) landmärke lockar IT-miljonärerna i Kista att sova över pÃ¥ Scandic även där … Fortsättning följer med andra ord.