SJ lanserar ny resegaranti

SJ har nu sansat sig och reagerat på den enorma kritik man fick när man ändrade sin resegaranti från hyfsat okej, till att sänka sin ersättningsnivå till att enbart följa EU:s normer (som var med adress till tågbolag i EU-länder där garantin varit obefintlig).

Men är det en förbättring för oss resenärer?

Den nuvarande garantin och ersättningen säger att du får tillbaka 25 procent av dina biljettkostnader vid en försening på 60 minuter, och 50 procent vid en försening som överstiger 120 minuter. 

När SJ presenterar sin nya resegaranti i dag så lovar de att du kommer att få tillbaka halva kostnaden om du når din destination med en försening på 30 minuter, och alla dina utlägg tillbaka om tåget är mer än en timme försenat. Men nu i form av värdebevis i stället för kontanter.

Nattågen är dock undantagna de nya reglerna och innebär att du vid en timmes försening får tillbaka 50 procent av dina utlägg medan två timmars försening ger 100 procent tillbaka, igen i form av värdebevis.

För den som känner att de fått nog och inte vill anlita SJ som reseledare vid nästa resa så går det fortfarande att få ersättning i kontanter, men då är det dagens regler som gäller – det vill säga 25 procent tillbaka av ditt biljettpris vid en försening på 60 minuter, och 50 procent vid en försening som överstiger 120 minuter.

Hur denna förändring påverkar pendlare och Årskort-kunder, och när den träder i kraft, framgår dock inte av dagens pressmeddelande.

2 thoughts on “SJ lanserar ny resegaranti”

  1. SJ bryter dock mot EU-förordningen, på två sätt:

    1. Vid av SJ köpt resa där någon delsträcka utförs av annan operatör (t.ex. X-trafik) så vill SJ endast betala ”för sin del” av resan. Det är direkt i strid med EU-förordningens regler, som säger att HELA resans pris (enkel väg) ska ligga till grund för ersättningen.

    2. Återbetalningen ska ske inom en månad. SJs kundtjänst säöger att de f.n. ligger två mpnader efter.

Kommentarer inaktiverade.