Reseföretagens kundnöjdhet ökar – men inte hos SJ

Bolagen SAS, Sverigeflyg, Norwegian och Bus 4 You är bubblarna. Men för SJ och Ryanair ser det sämre ut. Svenskarna har betygsatt sina reseföretag.

Svensk Kvalitetsindex (SKI) har frågat drygt 4 500 privatkunder vad de tycker om reseföretagen. Betygsskalan är 0–100, där bättre omdöme ger högre värde.

Alla delbranscher får högre betyg än i fjol utom delbransch tåg, där betyget sjunker från 56,6 till 53,9. SJ tappar från 55,6 till 52,8 och toppar även klagomålsligan. En fjärdedel av SJ:s kunder har klagat direkt till bolaget och en femtedel säger att de haft anledning att klaga men inte gjort det.

Inom inrikesflyget får Sverigeflyg bästa betyget med 73,8 följt av Malmö Aviation på 73,1. SAS hissar upp sig från 61,2 i fjol till 67,6 i år.

För utrikesflyg toppar Norwegian på 70,1 medan SAS får 68,1. Ryanair sladdar i botten med betyget 55.

Taxi i stort får högst medelbetyg av alla delbranscher, med 72,7. Där sticker Taxi 020 och Taxi Skåne ut med väldigt höga betyg.

Även bussbranschen gör oss svenskar nöjda vilken ökar radikalt från 64,6 i fjol till 71,8 i år. Bäst betyg, 78, får bolaget Bus 4 You. Swebus, Go By Bus och andra bussbolag ligger samlade kring 70-strecket.

Via DN.se