Socialare resor med Vacation Relation

Vacation Relation
En ny webbtjänst för socialt resande har sett dagens ljus. Vacation Relation är en svensk-amerikansk idé som bygger nätverk mellan resenärer utan att behöva krångla till det med ännu ett community. Nyckeln heter Facebook, och med hjälp av Vacation Relation kan du se vem som ska till New York nästa helg och är sugen på att festa, eller vilka barnfamiljer som befinner sig på Koh Samui till jul. Förutsättningen är som vanligt en bred användarbas. Vi skickade några frågor till medgrundaren David Los

Varför behövs Vacation Relation?
– Vi erbjuder en ny och smidig funktionalitet som gör din resa social innan du åker. Många som reser tycker om att träffa nya människor och det utgör en viktig del av semestern, det är trots allt de som finns kvar i minnet efteråt. Om du ska iväg till Madrid över nästa helg så antar jag att du inte orkar lägga upp bilder, skapa nytt konto etc för att få se vilka andra som kommer att semestra samtidigt som dig. Det behöver du inte göra på Vacation Relation. Det är bara att logga in med ditt Facebook-konto och köra igång, testa själv!

Kommer ni bygga ut för fler sociala plattformar, eller är det facebook som gäller?
– Ja det kommer vi men Facebook kommer alltid att behövas för att logga in. Facebook har idag 500 miljoner användare och beräknas ha en miljard år 2012 vilket talar för sig självt. Inom snar framtid kommer vi även att koppla på LinkedIn och Twitter.

Hur ser affärsmodellen ut? Vart ska pengarna komma ifrån?
– Vi har en affärsmodell som grundas på flera byggstenar och som diversifierar inkomstkällorna. Vi är just nu i diskussion med potentiella investerare som redan köpt konceptet. Våra inkomster kommer bland annat att bestå av hotellbokningar samt riktad annonsering men vi har som sagt flera inkomstkällor.   

Det måste vara betydligt smidigare att bygga ett program som matchar facebook-användare istället för att försöka bygga ännu ett community. Vad ligger investeringsnotan på ungefär? Vilka är inne i bolaget?
– All utveckling har skett i Sverige vilket vi värderar högt då produktkvalitén är a och o för oss. Hittills har vi finansierat allt själva med eget kapital och en affärsängel som skjutit in kapital.   

I USA har ju bloggarna en helt annan status än de har i Sverige. Vad har det till exempel betytt att på bli omskrivna på Tech Crunch?
– Tech Crunch var ett stort genomslag för oss. Än idag hör folk av sig i alla tänkbara syften och investerarna har verkligen fått upp ögonen för oss. Tech Crunch är världens största tekniktidning med läsare från hela världen, så vi fick verkligen en bra internationell spridning genom att publiceras där.

Ni har valt att lägga bolaget i Sverige, trots att ni egentligen är mer USA-baserade vad jag förstår. Vad har ni baserat ert val på?
– Vi är internationell sida som kommer att nå ut till alla länder där Facebook finns. Att vi har bolaget registrerat i Sverige är av naturliga skäl då vi är bosatta här och studerade här. Hur framtiden ser ut vet vi inte.

One thought on “Socialare resor med Vacation Relation”

Kommentarer inaktiverade.