Johan Tell om grönt resande

Att resa grönare är inte svårt, men det tar tid att byta grundinställning. Journalisten och författaren Johan Tell menar att det gröna måste komma uppifrån för att kunna genomsyra företagskulturen.

Johan TellResejournalisten Johan Tell blev närmast en talesperson i miljöfrågan i förbindelse med sin bästsäljande bok 100 sätt att rädda världen…, som listar små och stora konkreta åtgärder för att kunna skapa en bättre värld och minska vår miljöpåverkan.
– Det började egentligen med att jag köpte en miljöbil för sju år sedan. Jag blev helt fascinerad av möjligheten att köra på ett annat drivmedel än bensin och diesel. Jag tänkte köra min miljöbil och skriva en bok om det.

Men förlagen var föga intresserade, liksom dagstidningarnas motorbilagor var av artiklar om detta obskyra fenomen. Det enda stället där han lyckades få in något var på Aftonbladet Kultur, som publicerade två av hans artiklar.

Projektet lönade sig dock ändå, för flera år senare hörde förlaget Max Ström av sig och frågade om inte Johan Tell ville skriva en bok med 100 miljötips. Deadline om en månad. Det ville han, och idag har boken sålt 150.000 ex och finns på åtta språk. Uppföljaren handlar om träd.

Johan Tell blir ofta inbjuden av olika organisationer att föreläsa på temat miljöpåverkan, och han verkar nästan förvånad över den höga andelen företag som efterfrågar hans åsikter.
– De är fler än jag trodde. Men det är ofta att man antagit ett nytt miljöpolicydokument eller fått företaget miljöcertifierat, och då har de suttit med alla dessa tråkiga papper och behöver mig som en inspiratör i de praktiska frågorna.  

Vad har du för budskap när du pratar med företag om de här frågorna?
– Jag försöker visa att det nästan alltid finns ett miljövänligare val. Man kan välja klokt istället för att välja bort. Men det finns fortfarande ett visst motstånd hos många företag och branscher, som har taggarna utåt direkt när man pratar om miljöfrågor. Jag säger ju inte att man ska sluta resa eller sluta ha möten eller sluta köra lastbil. Jag säger bara att alla kan se över sin verksamhet och förbättra den ur miljösynpunkt.

Hur går man tillväga då?
– Man kan till exempel gå efter de mål som stipuleras av regeringen eller av EU till att börja med. “20 procent mindre CO2-utsläpp till 2020 låter bra, det kan jag också ha som mål”. Ett mål måste vara rimligt, annars funkar det inte. Alla kan inte flytta till Gotland och börja odla ekologiska morötter.

Enligt Johan Tell är det inte alls särskilt svårt att sänka sin energiförbrukning. Han berättar om en affärsman han mötte på tåget mellan Göteborg och Stockholm en snöig vintermorgon.
– Flyget var inställt och det var för mycket snö för att ta bilen. Att ta tåget var alltså tredje alternativ för honom! Han betedde sig nästan som Stig-Helmer när han ska flyga, så konstigt var det att åka tåg. Inrikesflyg är i många fall helt onödiga enligt min mening – flyget tar en massa tid, medan du får tid på tåget. Du kan jobba, vara tillgänglig, och du rullar rätt in i centrum istället för att behöva ta buss eller taxi från flygplatsen. Både ur miljö-, jobb-, och tidsperspektiv är tåget oftast överlägset inom Sverige.

Problemet ligger enligt honom på att många företag fortfarande inte har någon uttalad miljö- eller resepolicy att gå efter, vilket resulterar i att man kör på i gamla spår.
– Att lägga en konferens i Malmö klockan 9 är idiotiskt, eftersom man inte kan ta sig dit på ett bra sätt. Lägger man den däremot klockan 13 hinner du ta tåget ner och jobba ett par timmar innan.

Hur står sig hotellen miljömässigt tycker du?
– Scandic har haft en grön profil sen 1993. De kände att “vi tar ju hand om människor, då måste vi ju ta hand om jorden också”. Det känns ibland som de verkligen har tänkt på allt, från  lånecyklar och ekologisk mat till det egna mineralvattnet serverat i buteljer av returglas från gamla tv-skärmar. Det ger kanske inte mycket ekonomisk vinning att jobba på det sättet till en början, men genom att visa att man tänker på miljön säger man indirekt att man tänker på annat också. Jag väljer Scandic så ofta jag kan.

Hur ser du på flygets roll i miljöfrågan?
– Ingen ställer ju krav på flyget! Bilindustrin har hela tiden tuffa krav på sig, men flyget ligger i någon slags egen gräddfil. Visst kan lågprisflygen säga att de har låga utsläpp per person och kilometer, men det är för att de är fullproppade, så det drivs bara av kostnadsbesparingar, inte av miljöhänsyn. Vi måste våga ställa krav på att man utvecklar flyg med förnybara bränslen fortare.

Hur kan mötesbokningarna bli grönare?
– Det händer för lite på mötesfronten tycker jag. Företagen borde bli betydligt mer pådrivande när det gäller webbmöten. Jag blev nyligen inbjuden till en paneldebatt på Tekniska Museet i London. Vad kul, tänkte  jag, men de ville inte alls att jag skulle komma dit, utan jag satt på webblänk från Sverige hela tiden. När paneldebatten var över fortsatte man arbeta i olika grupper i olika rum. Då kunde jag vara i alla rum samtidigt och svara på frågor. Det är inte meningen att vi ska ställa in alla möten och resor, men om vi kan byta ut ett av 10 möten eller en resa av 20 så kan det börja hända saker.

Foto: Jeppe Wikström
Text: Christian von Essen
Artikeln är tidigare publicerad i temabilagan Företagsresor, utgiven av Smart Media och distribuerad med SvD i november 2010.

One thought on “Johan Tell om grönt resande”

Kommentarer inaktiverade.