Trådlöst internet på Norwegians flyg

RESEKOLL I LUFTEN: Det kanske verkar lite överdrivet att åka på testflygning för att prova ett trådlöst internet, men nu är vi i alla fall här. Detta inlägg skrivs på 30.000 fot, någonstans ovanför de sörmländska vidderna – eller motsvarande. Faktum är att nätet endast fungerar över 10.000 fot. 

Men för att förstå varför Norwegian väljer att släpa ett tjugotal reseskribenter och bloggare till Arlanda terminal 2 klockan 8.30 på morgonen måste man också förstå varför det där med internetuppkoppling på flyget anses så märkvärdigt. Under två års tid har tester genomförts av amerikanska och europeiska luftfartsmyndigheter för att fastställa att internetuppkopplingen inte på något sätt påverkar flygplanets utrustning och instrument. Resultatet är som väntat positivt. 

Systemet kommer från amerikanska Row44. En antenn på taket kommunicerar med en satellit. Satelliten kommunicerar med en server i Tyskland. I flyget finns ett öppet nät för resenärerna, och ett slutet för systemen och de anställda. 

– Det här är en unik produkt, som gör att vi kan stärka oss i konkurrensen, säger Hans-Petter Aanby som är IT-ansvarig på Norwegian. Det ger oss möjlighet att integrera den operativa verksamheten på backen och i luften på ett helt nytt sätt. Vi kommer även att utveckla tjänster för sms och IP-telefoni ombord. 

Det handlar alltså inte bara om att bloggande resenärer ska få utlopp för sin tristess, utan Norwegian ser potential i att integrera datasystem i flyget med de på backen. Och en möjlighet att kunna kommunicera mellan flygen på ett smidigare sätt. 

Det är onekligen en befrielse att äntligen kunna landa på en ny destination utan att ha hamnat efter i mailflödet, och uppkopplingen fungerar relativt klanderfritt – trots att samtliga passagerare attackerar den nya trådlösheten exakt samtidigt. Samtidigt är det en tveeggad känsla – tiden på flygplanet är också tiden då man alltid befunnit sig i ett slags vakum. Det går inte att nå eller bli nådd, på gott och ont. Läs en bok!

Men utvecklingen är minst sagt välkommen, och för Norwegian är det en stor dag. Under året kommer wifi-tjänsten att finnas på 21 flygplan, och målet är att flygbolagets samtliga plan ska ha det inom en snar framtid. Till en början är det gratis, men enligt vd Björn Kjos kommer det snart att kosta. 

Låt oss hoppas att man den dagen inte tappar den konkurrensfördel man precis har skapat. Framtiden stavas nämligen gratis internet.  

Mer info på Norwegians sida hos NewsDesk

9 thoughts on “Trådlöst internet på Norwegians flyg”

  1. Måste man verkligen behöva vara uppkopplad när man flyger? Tycker det är sanslöst hur vi skapar beroende på skit.

    Hur klarade man sig förut? Jo, det fanns inte detta och det gick också bra…Jag tycker det är helt patetiskt att någon inte ska klara av att vara utan internet under flyget……

  2. Till kommentaren ovan måste jag bara säga att det inte handlar om behov eller inte längre. Förr i tiden fanns inte detta men nu gör det det, och världen går framåt! Att säga att det är patetiskt att tänka modernt, tycker jag är patetiskt.

    Jag har aldrig förstått varför alla ska fortsätta leva a´la 80-tal och inte ta till sig något nytt överhuvudtaget.

  3. Jag håller med Malin, det känns så otroligt mossigt att vara sådär korrekt, bonnigt, medelklassvensson framstegsfientlig. Själv tycker jag att det här kommer göra mina flygresor mycket mer uthärdliga.

  4. Man får ju tänka på att det inte är jättemycket utrymme man har till sitt förfogande. Dessutom ser stolsgrannen allt man gör på skärmen. MEN det är skönt att KUNNA svara på viktiga jobbmail om man måste.

  5. Förr så åt man bort tiden med mat som alltid ingick. Ganska onödigt om man flyger en entimmes-flight eller kortare. Då är det istället skönt att man istället för att bättra på svålen kan göra nytta och hinna med några mailsvar. BRA!

  6. Det är en bra grej. Är det en terrorist ombord kan man ju bilda en Facebookgrupp i planet och koordinera sina styrkor. Och störtar planet hinnar man i alla fall ta farväl på nätet. Min egen laptop är dock så stor att jag inte tror den får plats. En sak till : signaturen Göteborg är en okunnig typ när han kallar invändningar för ”bonnigt”. Få andra grupper är så uppkopplade som lantbrukare, sådd och skörd styrs ofta av GPS, smågrisnoteringarna söks på webben. Men sånt kan ju inte en dumdryg stassing veta.

  7. Kanske därför jag såg flera plocka upp sina datorer mellan Göteborg – Stockholm? Måste säga att Norwegian är jädrig bra. Flög iofs inte så långt men bekvämt, fräscht och inga onödiga förseningar dom inte kunde hinna ikapp.

    Läst bloggen första gången idag och vet inte om det skrivits om detta innan, men hade velat höra lite åsikter om SAS och hur det egentligen går för dom? Blev i måndags lämnad på en flygplats i Ryssland i 24 timmar efter att SAS blev försenade ett antal timmar och jag missade mitt connecting-flight. Fick ingen info efter att dom stack med planet igen och dom har fortfarande inte hört av sig. Ryska Aeroflot fick i sista sekund löst det efter ett antal diskussioner.
    Aja, läs mer om det på min blogg om det verkar intressant.
    Dom har fortfarande inte hört av sig om detta.

Kommentarer inaktiverade.