Spring på semestern

Löplabbet - Resekoll.se

Att Löplabbet vill få oss att springa mer kommer kanske inte som något ckockbesked. Men kedjans löpexpert Jörgen Lind (bilden) har onekligen en poäng, hur jobbigt det än må låta. Här är hans argument för varför du ska lufsa runt på stranden eller i elljusspåren nästa gång du är på semester:

– Löpning funkar var i världen du än är.
– Kräver minimalt med utrustning.
– Du fÃ¥r se mer och kan upptäcka nya platser.
– Du kommer vara piggare när du kommer hem.

Och så några viktiga saker att tänka på:

 

Tänk på att:

– Du kan träna mer än vanligt pÃ¥ semestern – men överdriv inte. 10 – 20 procent mer är lagom.
– Du fÃ¥r ut mer effekt av träningen när du har rejält med tid att vila mellan passen.
РP̴ semestern har du ingen stress, s̴ passa ocks̴ p̴ att stretcha ordentligt.
РVariera l̦pningen med att till exempel springa i backar eller i intervaller. Det blir roligare och mer effektivt.
– Funktionsmaterial hÃ¥ller dig svalare längre och gör att du orkar mer.
– Ta med dig rätt skor, strumpor och kläder när du packar. Räkna inte med att hitta butiker pÃ¥ plats, speciellt inte pÃ¥ mindre semesterorter.
– Om du ska du köra lite längre i varmt klimat är det ett mÃ¥ste att ha vätskebälte.
– Du bör undvika att springa mitt pÃ¥ dagen om det är riktigt varmt ute. Kör dÃ¥ hellre ditt pass pÃ¥ morgonen eller kvällen.
– Keps kan vara ett bättre alternativ för att skydda sig mot solen än kombinationen svett och hala solglasögon. Är det varmt kan du ocksÃ¥ kyla av huvudet genom att blöta kepsen.
– Om du vill springa pÃ¥ stranden, försök att hitta en strand som är hyfsat plan och fast. Är det kraftig lutning kan man lätt fÃ¥ ont i knäna.
– Vill du springa länge (flera km) pÃ¥ en strand bör du ha joggingskor pÃ¥ dig. Att springa barfota kan leda till ömma vader och skinnflÃ¥dda fötter.
– Om du är bakfull bör du nöja dig med ett lugnt och kort pass eller ännu hellre – vänta med träningen till nästa dag.

– Vätska är viktigt när det är varmt och ännu viktigare om du är bakfull. Fyll pÃ¥ med vatten eller sportdryck med salter sÃ¥ att du inte kollapsar.