Branschtidningen Resflex blir TTG Nordic


MÃ¥nga av er har redan noterat förändringen av resebranschtidningen Resflex, men vi var ändÃ¥ tvungna att gÃ¥ till botten med det hela. Erik Stenfors är före detta chefredaktör pÃ¥ Resflex – men numera chefredaktör pÃ¥ Travel Trade Gazette Nordic.

Resflex har blivit TTG – vad är det som har hänt?
– TTG Nordic är ett helt nytt tidningsprojekt. Resflex ingÃ¥r som en del i detta och det anrika tidningsnamnet gÃ¥r därmed i graven efter 24 Ã¥r. Befintliga prenumeranter fÃ¥r nu istället nya TTG Nordic som redan utkommit med tvÃ¥ nummer och som ska ges ut den 1:a i var mÃ¥nad i bÃ¥de Sverige och övriga nordiska länder.

Hur kommer innehÃ¥llet att förändras rent praktiskt nu när den blir nordisk – blir tidningen till exempel flersprÃ¥kig?
– Vi har idag redaktioner i Stockholm och Köpenhamn samt korrespondenter i Oslo, Helsingfors och Riga. Den största delen av tidningen är pÃ¥ svenska men vi har även artiklar pÃ¥ danska och norska. Under födslovÃ¥ndor ligger en webb som helt görs pÃ¥ engelska.

Vilka driver tidningen?
– Bakom tidningen stÃ¥r jag själv som chefredaktör, Carsten Elsted som är ansvarig för den danska marknaden, Christian Jahn och Björn Stenfors som tar hand om Sverige och övriga Norden. Tidningen ges ut i samarbete med världens största internationella resebranschförlag, Travel Trade Gazette med upplagor i mÃ¥nga länder jorden runt. Allt detta sammantaget innebär naturligtvis bÃ¥de ökade finansiella och redaktionella muskler.

Saxat från säljbrevet:

Nya branschtidningen TTG-Nordic möter den växande turist- och reseindustrins behov av en stor, bred och långsiktig mediasatsning. Den nya branschtidningen blir ensam om att på detta sätt täcka hela Norden inklusive Island samt Baltikum. Från oktober kommer vi att nå reseindustrin i hela regionen med en upplaga på ca 19 000 ex den 1:a i var månad. TTG-Nordic får redaktioner i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Riga.

Det behövs nu en samlande nordisk branschtidning för den expansiva resindustrin. TTG-Nordic kommer att rapportera från luften, till sjöss och på land. Och vi ska ge de senaste internationella trenderna – tack vare våra unika kontakter med världens största branschförlag inom reseindustrin, Travel Trade Gazette som sedan 1953 gett ut resebranschtidningar i Europa, Asien, Mellanöstern och Afrika..

TTG-Nordic kommer även att ge ut en webb-sida med nyhetsbrev, trender och branschinformation på engelska – något som inte minst efterfrågas av utländska turistbyrå-, flygbolags- och hotellkedjechefer verksamma i Norden. Webbsidan ska samtidigt ge internationell information om nordiskt reseliv till övriga världen.

TTG-Nordic riktar sig till hela reseindustrin, såväl utgående resor som inkommande turism. Dessutom till Travel Managers och reseköpare i Nordens största företag.