Trådlöst internet på Norwegians flyg

RESEKOLL I LUFTEN: Det kanske verkar lite överdrivet att Ã¥ka pÃ¥ testflygning för att prova ett trÃ¥dlöst internet, men nu är vi i alla fall här. Detta inlägg skrivs pÃ¥ 30.000 fot, nÃ¥gonstans ovanför de sörmländska vidderna – eller motsvarande. Faktum är att nätet endast fungerar över 10.000 fot. 

Men för att förstÃ¥ varför Norwegian väljer att släpa ett tjugotal reseskribenter och bloggare till Arlanda terminal 2 klockan 8.30 pÃ¥ morgonen mÃ¥ste man ocksÃ¥ förstÃ¥ varför det där med internetuppkoppling pÃ¥ flyget anses sÃ¥ märkvärdigt. Under tvÃ¥ Ã¥rs tid har tester genomförts av amerikanska och europeiska luftfartsmyndigheter för att fastställa att internetuppkopplingen inte pÃ¥ nÃ¥got sätt pÃ¥verkar flygplanets utrustning och instrument. Resultatet är som väntat positivt. 

Systemet kommer frÃ¥n amerikanska Row44. En antenn pÃ¥ taket kommunicerar med en satellit. Satelliten kommunicerar med en server i Tyskland. I flyget finns ett öppet nät för resenärerna, och ett slutet för systemen och de anställda. 

– Det här är en unik produkt, som gör att vi kan stärka oss i konkurrensen, säger Hans-Petter Aanby som är IT-ansvarig pÃ¥ Norwegian. Det ger oss möjlighet att integrera den operativa verksamheten pÃ¥ backen och i luften pÃ¥ ett helt nytt sätt. Vi kommer även att utveckla tjänster för sms och IP-telefoni ombord. 

Det handlar alltsÃ¥ inte bara om att bloggande resenärer ska fÃ¥ utlopp för sin tristess, utan Norwegian ser potential i att integrera datasystem i flyget med de pÃ¥ backen. Och en möjlighet att kunna kommunicera mellan flygen pÃ¥ ett smidigare sätt. 

Det är onekligen en befrielse att äntligen kunna landa pÃ¥ en ny destination utan att ha hamnat efter i mailflödet, och uppkopplingen fungerar relativt klanderfritt – trots att samtliga passagerare attackerar den nya trÃ¥dlösheten exakt samtidigt. Samtidigt är det en tveeggad känsla – tiden pÃ¥ flygplanet är ocksÃ¥ tiden dÃ¥ man alltid befunnit sig i ett slags vakum. Det gÃ¥r inte att nÃ¥ eller bli nÃ¥dd, pÃ¥ gott och ont. Läs en bok!

Men utvecklingen är minst sagt välkommen, och för Norwegian är det en stor dag. Under Ã¥ret kommer wifi-tjänsten att finnas pÃ¥ 21 flygplan, och mÃ¥let är att flygbolagets samtliga plan ska ha det inom en snar framtid. Till en början är det gratis, men enligt vd Björn Kjos kommer det snart att kosta. 

LÃ¥t oss hoppas att man den dagen inte tappar den konkurrensfördel man precis har skapat. Framtiden stavas nämligen gratis internet.  

Mer info på Norwegians sida hos NewsDesk

9 thoughts on “TrÃ¥dlöst internet pÃ¥ Norwegians flyg”

  1. Måste man verkligen behöva vara uppkopplad när man flyger? Tycker det är sanslöst hur vi skapar beroende på skit.

    Hur klarade man sig förut? Jo, det fanns inte detta och det gick ocksÃ¥ bra…Jag tycker det är helt patetiskt att nÃ¥gon inte ska klara av att vara utan internet under flyget……

  2. Till kommentaren ovan måste jag bara säga att det inte handlar om behov eller inte längre. Förr i tiden fanns inte detta men nu gör det det, och världen går framåt! Att säga att det är patetiskt att tänka modernt, tycker jag är patetiskt.

    Jag har aldrig förstått varför alla ska fortsätta leva a´la 80-tal och inte ta till sig något nytt överhuvudtaget.

  3. Jag håller med Malin, det känns så otroligt mossigt att vara sådär korrekt, bonnigt, medelklassvensson framstegsfientlig. Själv tycker jag att det här kommer göra mina flygresor mycket mer uthärdliga.

  4. Man får ju tänka på att det inte är jättemycket utrymme man har till sitt förfogande. Dessutom ser stolsgrannen allt man gör på skärmen. MEN det är skönt att KUNNA svara på viktiga jobbmail om man måste.

  5. Förr så åt man bort tiden med mat som alltid ingick. Ganska onödigt om man flyger en entimmes-flight eller kortare. Då är det istället skönt att man istället för att bättra på svålen kan göra nytta och hinna med några mailsvar. BRA!

  6. Det är en bra grej. Är det en terrorist ombord kan man ju bilda en Facebookgrupp i planet och koordinera sina styrkor. Och störtar planet hinnar man i alla fall ta farväl pÃ¥ nätet. Min egen laptop är dock sÃ¥ stor att jag inte tror den fÃ¥r plats. En sak till : signaturen Göteborg är en okunnig typ när han kallar invändningar för ”bonnigt”. FÃ¥ andra grupper är sÃ¥ uppkopplade som lantbrukare, sÃ¥dd och skörd styrs ofta av GPS, smÃ¥grisnoteringarna söks pÃ¥ webben. Men sÃ¥nt kan ju inte en dumdryg stassing veta.

  7. Kanske därför jag sÃ¥g flera plocka upp sina datorer mellan Göteborg – Stockholm? MÃ¥ste säga att Norwegian är jädrig bra. Flög iofs inte sÃ¥ lÃ¥ngt men bekvämt, fräscht och inga onödiga förseningar dom inte kunde hinna ikapp.

    Läst bloggen första gången idag och vet inte om det skrivits om detta innan, men hade velat höra lite åsikter om SAS och hur det egentligen går för dom? Blev i måndags lämnad på en flygplats i Ryssland i 24 timmar efter att SAS blev försenade ett antal timmar och jag missade mitt connecting-flight. Fick ingen info efter att dom stack med planet igen och dom har fortfarande inte hört av sig. Ryska Aeroflot fick i sista sekund löst det efter ett antal diskussioner.
    Aja, läs mer om det på min blogg om det verkar intressant.
    Dom har fortfarande inte hört av sig om detta.

Kommentarer inaktiverade.